O czym musisz pamiętać zakładając działalność gospodarczą?

0
234
zakładanie firmy

Prowadzenie własnej firmy daje bardzo dużo niezależności. Jesteś swoim szefem, odpowiadasz przed sobą i też sobie podlegasz. To kuszące rozwiązanie, jednak również czasochłonne. Zanim staniesz na swoim musisz poświęcić dużo czasu i energii na założenie firmy. Zobacz o czym musisz pamiętać zakładając działalność gospodarczą. 

Zakładanie firmy – niezbędne dokumenty 

Pierwszym etapem zakładania działalności gospodarczej jest rejestracja firmy. Firmę możesz zarejestrować przez Internet. To wygodna opcja, dzięki której zaoszczędzisz trochę czasu. Co musisz zrobić? Wejdź na stronę biznes.gov i uzupełnij wniosek o nazwie CEIDG. Zawiera on informację o tym, czym będzie zajmować się Twoja działalność, jaką formę podatków wybierasz, kto będzie prowadził dokumentację firmy i oczywiście Twoje dane osobowe, które są niezbędne do złożenia wniosku. 

Do wypełnienia informacji podatkowej będziesz potrzebować także NIP, czyli numeru identyfikacji podatkowej. Jeśli jeszcze go nie posiadasz, to razem z realizacją wniosku CEIDG zostanie Ci on nadany. Do grona niezbędnych dokumentów możemy zaliczyć także formularz ZUA oraz ZZA. Dokument ZUA dotyczy ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego, natomiast ZZA tylko ubezpieczenia zdrowotnego. Chcesz dowiedzieć się więcej na temat niezbędnych dokumentów? Kliknij tutaj

Wybór księgowości 

Prowadzenie własnej działalności gospodarczej wiąże się także z prowadzeniem dokumentacji. Przy jednoosobowej działalności możesz sobie dać z tym radę samodzielnie, jednak warto raz na jakiś czas skorzystać z pomocy księgowej lub księgowego, np. przy rozliczeniach rocznych. W przypadku większej firmy sprawa staje się nieco bardziej skomplikowana, a prowadzenie dokumentów warto zlecić specjalistom. Czyli komu?

Do wyboru masz wyżej wymienioną księgową lub biuro rachunkowe. Każda z tych opcji ma swoje wady i zalety. Kontakt z biurem rachunkowym możesz mieć w formie online, tak samo dostęp do dokumentów. To wygodne rozwiązanie, dzięki któremu będziesz mieć stały wgląd do dokumentacji. Biuro rachunkowe gwarantuje także płynności relacji, przez to, że zatrudnia więcej niż jedną osobę. 

Natomiast z księgową można mieć bardziej bezpośrednie relacje. Jest to dobre rozwiązanie dla małych firm, które nie mają obszernej dokumentacji. Zanim jednak podejmiesz ostateczną decyzję, rozważ wszelkie dostępne opcje. Pamiętaj, że założenie działalności gospodarczej, to duża odpowiedzialność, która musi być dopracowana w każdym calu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here