Rozwijanie biznesu w formie sklepu internetowego

0
1239
Rozwijanie biznesu w formie sklepu internetowego

Projekt graficzny nie posiada najważniejszych informacji z punktu widzenia użytkownika e-sklepu, a więc nie uwzględnia potrzeb osób dokonujących zakupy. Sklep internetowy stworzony bez takiej dokumentacji może zatem wyglądać przejrzyście, natomiast sposób dokonywania zakupów będzie odbiegał od wymagań produktów, które sprzedajemy. Konsekwencją takiej sytuacji będzie zaprzestanie zakupów przez Internautę, ponieważ nie znajdzie on oczekiwanego produktu lub zakup będzie dla niego zbyt skomplikowany. Ponadto może się okazać, że nasze oczekiwania względem działania sklepu internetowego będą zupełnie odmienne od tego co otrzymaliśmy. Należy zwrócić też uwagę, że źle zaprojektowany e-sklep sprawi, że jego późniejsza modyfikacja i rozbudowa będzie bardzo kosztowna lub może wiązać się nawet z koniecznością zbudowania sklepu internetowego od nowa.

Wróćmy to przywoływanego już przykładu perfumerii internetowej. Zdarzyć się może, że specjalista wdrażający e-sklep uzna, że przy perfumach będzie występowała jedna stała posiadająca dwie możliwości (pole do wyboru): linia damska oraz linia męska. Pozostałe cechy produktu, takie jak pojemność i producent, dodawane będą każdorazowo jako pole tekstowe (pole niestandaryzowane) do produktu. Przy wprowadzaniu produktów w pojemności pojawią się wpisy 50ml, 50 ml, 50. Błędne założenie o braku standaryzacji powyższych pól uniemożliwi stworzenie wyszukiwarki produktów. Wyszukiwarka produktów będzie znajdowała produkty z podziałem na linię męską oraz linię damską. Praktycznie niewykonalne będzie wyszukanie produktów o pojemności 50 ml oraz poszczególnych producentów. Wszystkie te pola są niestandaryzowane, a przez to mogą zawierać błędy lub różne formy zapisu. Ponadto nie można przewidzieć co zostanie dopisane do systemu, zatem próba scalenia obecnych wpisów może okazać się bezużyteczna w przypadku pojawienia się nowych produktów. W związku z tym użytkownik będzie mógł tylko wyszukiwać produkty po linii męskiej lub damskiej. W przypadku otrzymania wyłącznie projektu graficznego wyszukiwarka zapewne znajdzie tam swoje miejsce, ale może się okazać, że złe zaplanowanie bazy produktów uniemożliwi jej właściwe funkcjonowanie.

Osoby zlecające wykonanie sklepu nie zawsze zdają sobie sprawy z możliwych zagrożeń. Może się zdarzyć, że nie zwrócą uwagi na każdy szczegół projektu graficznego (brak pól lub ogólne opisanie wyszukiwarka produktów). Dlatego, aby uniknąć wystąpienia błędów projektowych, warto ponieść dodatkowe koszty związane z przygotowaniem dokumentacji przedwdrożeniowej sklepu internetowego. Specyfikacja wymagań funkcjonalnych e-sklepu ma również inne praktyczne zastosowanie. W oparciu o dokumentację będziemy w stanie wykonać wyceny sklepu o identycznej funkcjonalności w innych firmach. Z praktycznego punktu widzenia specyfikacja najczęściej wykonywana jest w formie odpłatnej. Natomiast w przypadku wdrożenia e-sklepu przez tą samą firmę ostateczny koszt wykonania sklepu internetowego pomniejszany jest o cenę wykonanej specyfikacji (zazwyczaj nie dotyczy to rozwiązań w udostępnianych w modelu SaaS).

Tworzenie sklepów internetowych – cennik

Przy doborze wykonawców dobrze upewnić się za co właściwie płacimy. Na rynku występują następujące rozwiązania w zakresie wdrażania sklepów internetowych (ceny orientacyjne):

1) Autorski system sklepu – wersja pudełkowa – ceny jednorazowe zaczynają się od 500 zł netto wzwyż

2) Autorski system sklepu – wersja w pełni dedykowana – koszt jednorazowy od 3000 zł netto nawet do kilkudziesięciu tysięcy złotych

3) SaaS (wynajem oprogramowania) – od 800 zł netto do 1500 zł netto rocznie

4) Bezpłatne oprogramowanie – jednorazowy koszt wdrożenia od 500 zł do 3500 zł netto

W związku z tym warto przy doborze specjalistów dowiedzieć się co właściwie otrzymujemy w zamian za oferowaną cenę. Bardzo często okazuje się, że jesteśmy wprowadzani w błąd i przepłacamy za rozwiązanie, które inna firma byłaby w stanie zrobić taniej. Wynika to bardzo często z niewystarczającej wiedzy na temat możliwych rozwiązań i kosztów wdrożenia e-sklepów. Opłaca się zatem skonsultować się z kilkoma potencjalnymi wykonawcami, aby zorientować się w ofertach oraz cenach usług. Tworzenie sklepów internetowych nie jest procesem prostym, ale jeżeli otrzymamy właściwe rozwiązanie będziemy w stanie osiągnąć wysokie zyski ze sprzedaży online.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here